Thursday, June 25, 2015

Thursday, June 25 EZRA OR RUTH? EZRA 10: 1-5

Thursday, June 25

                                                             EZRA OR RUTH?
                                                                EZRA 10: 1-5
                                  Now while Ezra was praying and making confession,
                              weeping and prostrating himself before the house of God,
                                  a very large assembly, men, women and children,
                              gathered to him from Israel; for the people wept bitterly.       Ezra 10:1.


It’s very difficult for me to put myself in the shoes of those Israelite men, who, having been persuaded by Ezra, banished their wives, sons, and daughters under the precept of “obeying the will of God”. Of course it’s not valid to judge the behavior of human beings; our being so far removed from them by centuries of time, distance and culture. But clearly the dissolution of family and homes is a traumatic situation, well beyond the concept of time and borders. To castigate some for the sins of others, like the sacrificial goat for the atonement of sins, has been attributed to the will of God, but without doubt it has more than once been due to man’s will as well. The phrase “they were bitterly crying” is certainly not applied only to the people’s sinful conscience on finding themselves unworthy before God; it also reflects the desperation of families separated by Ezra’s intolerance and religious radicalism.

In a manner parallel to the writing of Ezra, a type of literature opposing this exclusive position circulated, one stressing the story of Ruth. The Israelite family of Noemi received shelter and prosperity in Moab, a historical enemy of Israel. Ruth’s sentence “Your people will be my people, and your God will be my God” speaks of an opening in the encounter between cultures and religions. Ruth is received as simply another citizen in Bethlehem, and there she welcomes Israel’s laws and forms a family.
Today, we too have at least these two ways of acting in response to human relations: either as Ezra or Ruth.

Prayer:  God of life, do not permit us to fall before the temptation of exclusion. Amen.    

Translation by John Walter



¿Esdras o Ruth?
Esdras 10:1-5
Mientras Esdras estaba en el templo de Dios,
de rodillas y orando, llorando y confesando sus pecados,
una gran multitud de israelitas se le unió;
eran hombres, mujeres y niños, que lloraban amargamente.
Esdras 10:1
Me resulta muy difícil ponerme en la piel de aquellos hombres israelitas que, persuadidos por Esdras, echaron fuera a sus esposas, hijos e hijas, bajo el precepto de “cumplir la voluntad de Dios”. Por supuesto que no es válido juzgar a distancia de siglos la conducta de los seres humanos en otras latitudes y culturas pero, definitivamente, la ruptura de familias y hogares es una situación traumática más allá de tiempos y fronteras. Culpar a algunos por el pecado de todos, a manera de chivo expiatorio, ha sido atribuido a la voluntad de Dios, pero seguramente más de una vez ha traducido ciertas voluntades humanas. La frase “lloraban amargamente” con certeza no se aplica sólo a la conciencia de pecado del pueblo al reconocerse indignos ante Dios; también refleja la desesperación de familias separadas por la intolerancia y el radicalismo religioso de Esdras.
De manera paralela a los escritos de Esdras circuló un tipo de literatura que se oponía a esta posición excluyente, en la que se destaca la historia de Ruth. La familia israelita de Noemí recibió abrigo y crecimiento en tierras de Moab, un histórico enemigo de Israel. La frase de Ruth “tu pueblo será mi pueblo y tu Dios será mi Dios” da cuenta de una apertura al encuentro entre culturas y religiones. Ruth es recibida como una más en Belén, y allí se acoge a las leyes de Israel y forma una familia.
Tenemos también nosotros hoy, al menos, estas dos maneras de responder a las relaciones humanas, como Esdras o como Ruth.

Oración: Dios de vida, no nos dejes caer ante la tentación de la exclusión. Amén.




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