Tuesday,
November 4
CONFESSION OF SINS
I JOHN 1: 6-10
“If we claim to be without sin, we deceive ourselves and the truth is not
in us.”
I John 1:8
Within our liturgies we all easily recognize the
moment for the confession of sins; it is something we do very early on in the
order of worship as a way of ‘purifying ourselves’ in order to be able to enter
into a proper communion with God. But we
could ask ourselves if we really feel such a confession to be effective or if it
has become a simple ritual that repeats pretty phrases but without touching the
deepest corner of our hearts.
In our
reformed tradition this practice obeys the need to recognize human sin, which
is always present, as an obstacle to our communion with one another, and with
God; but I often think that we should also have a second confession after the
sermon; if God has spoken to us, then we should acknowledge our errors before
venturing to confess our faith.
Walter Brueggemann, the erudite North American
Old Testament scholar, mentions in one of his books the sad reality of our
constant distortion of the biblical God; we make interpretations that
accommodate us, but we do not follow the divine command as it is given to us. Our
nature continues to deny our sinfulness, hiding itself behind fig tree leaves,
as we aspire over and over again to become “like gods”.
Prayer: God of goodness, holy and righteous, do not
allow us to fall into the temptation of feeling comfortable with our own
visions of how to receive your Word.
Give us humble hearts, willing to repent, ready to be purified and to
thus be obedient to you. Through Jesus Christ. Amen.
CONFESIÓN DE PECADOS
I JUAN 1: 6-10
“Si afirmamos que no tenemos pecado, nos engañamos
a nosotros mismos y no tenemos la verdad”
I Juan 1:8
Dentro de nuestras liturgias todos reconocemos con
facilidad el momento para la confesión de pecados, es algo que realizamos muy
tempranamente en el orden del culto como modo de ´purificarnos´ para poder
entrar en una correcta comunión con Dios. Pero pudiéramos preguntarnos si
realmente sentimos como efectiva tal confesión o se ha vuelto un simple ritual
que repite frases bonitas pero no tocan lo profundo de nuestro corazón.
En nuestra tradición reformada la práctica obedece a la necesidad de
reconocimiento del pecado humano, siempre presente, como obstáculo para nuestra
comunión unos con otros, y con Dios; pero muchas veces creo que deberíamos
también tener otra segunda confesión después del sermón; si Dios nos ha
hablado, entonces deberíamos reconocer nuestras faltas antes de atrevernos a confesar
nuestra fe.
Walter
Brueggemann, eminente erudito norteamericano especialista en Antiguo
Testamento, menciona en uno de sus libros la triste realidad de nuestro
constante distorsionar al Dios bíblico; vamos haciendo interpretaciones que nos
acomoden, pero no seguimos la orden divina tal como se nos presenta. Nuestra
naturaleza sigue desconociendo nuestra pecaminosidad ocultándose tras hojas de
higueras, y vanamente aspiramos una y otra vez al ser “como dioses”.
Oración: Buen Dios, santo y justo,
no nos dejes caer en la tentación de sentirnos cómodos con nuestras propias
visiones de cómo aceptar tu Palabra. Danos corazones humildes, dispuestos al
arrepentimiento, listos para ser purificados y así obedecerte. Por Jesucristo. Amén.
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