Friday, March 27, 2015

Friday, March 27 DOING GOOD MATTHEW 7:7-12

Friday, March 27
DOING GOOD
MatTHEW 7:7-12
They do nothing wrong; they walk in his ways.
Psalm 119:3
Over the centuries and in all cultures, the sense of ethics, in other words, discernment between right and wrong, has been a central basis for the development of society.  Let us recall only a few considerations that have influenced the conduct of different communities.  For example, the law of “an eye for an eye and a tooth for a tooth” was a good attempt at retributive justice in order to maintain a balance in situations such as vengeances.  With the law the victim’s retribution could not surpass the damage received. Jumping forward several centuries we encounter Kant’s so-called “categorical imperative,” which proposes that we should act in such a way that our conduct is established as universal law.  These are only a couple of examples that illustrate the intention for our legal processes to respond to good rather than bad instincts.

In the Law of Moses as in wisdom literature, and in the teachings of Jesus (Do unto others and you would have them do to you) and followers of his such as Paul…the perspective of doing good appears to be a requirement and a sign of God’s presence.

Let us consider that this day is a new opportunity that God gives us in order to walk in his ways with respect to our wise conduct, through doing the right thing, through our ability to show on the outside the interior changes that Jesus Christ has made within us.


Prayer: God of goodness, allow us to perform acts of goodness, love and righteousness and to thus also be an open door in this time of Lent so that others may come to know you. Amen.



hacer el bien
Mateo 7:7-12
Pues no hacen iniquidad los que andan en tus caminos
Salmo 119:3
A lo largo de los siglos y en todas las culturas, el sentido ético, es decir, el discernimiento entre el bien y el mal, ha sido un eje central para el desarrollo de las sociedades. Recordemos sólo algunas consideraciones que han influido en las conductas de diferentes comunidades. Por ejemplo, la ley del Talión (ojo por ojo, diente por diente…) fue un buen intento de justicia retributiva para mantener un equilibrio en situaciones como las venganzas. Con esta ley el perjudicado no podía sobrepasar el cobro de cuentas más allá del perjuicio recibido. Haciendo un salto de siglos nos encontramos con el llamado “imperativo categórico” de Kant, que propone actuar de tal manera que nuestra conducta se erija como regla universal. Estos son solo un par de ejemplos que nos ilustran la intención de que nuestro proceder responda a la bondad y no a los malos instintos.
Tanto en la Ley de Moisés, en la literatura sapiencial, como las enseñanzas de Jesús (haced con los demás como quieren que los demás hagan con vosotros) y sus seguidores como Pablo… la perspectiva del buen obrar aparece como un requerimiento y como un signo del acompañamiento de Dios.
Pensemos que el día de hoy es una nueva oportunidad que nos da Dios para andar en sus caminos a partir de nuestra sabia conducta, a través de nuestro buen obrar, a través de nuestra capacidad para mostrar externamente el cambio interior que ha operado Jesucristo en nosotros.


Oración: Dios bueno, permítenos obrar bondad, amor y justicia, y ser así también una puerta abierta en esta cuaresma para que otros lleguen a conocerte. Amén. 

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