Monday, February 13
THE OLDEST STORY
GENESIS 3:1-7
What good is it for one to gain the whole world,
yet forfeit their soul?
Mark 8:36
In the beginning God
decreed everything, and created what we call “the world,” the “environment,”
the “ambiance” adequate for the life of the creatures who inhabited it. But in
the creation of human beings, whom he placed in the garden of Eden, God made
them responsible for their own acts, advising them: You shall not eat of the tree of the knowledge of good and evil.
(verse 17).
Adam and Eve’s
communication with God was comprehensive, on a plane of mutual collaboration
and companionship, until temptation arose, as seen in the dialogue between the
serpent and the woman, and later between her and her husband. Thus, the first
transgression, instead of ending in repentance, ended with justifications. Adam
blames the woman; she blames the serpent, in a cycle which today might be
termed, “One blames everyone but oneself.”
Justification isn’t repentance, it’s a
deviation of blame. Adam practically blames God: “the woman that you gave to me…” The tragic evil of this story, the
oldest one of all, was the break with the community of God/human beings/the natural
environment. We separated from God and we abuse the environment, and by doing
so destroy it; and we also destroy one other and continue rebelling against God,
although we glorify our accomplishments. What good is it if man gains the world
but he loses himself?
Prayer: Lord, let us not be
apart from you; rather, let us draw near to conform to your promise of your
presence. Amen.
Translated
by John Walter
LA
HISTORIA MÁS ANTIGUA
GENESIS 3:1-7
Porque ¿qué
aprovechará al hombre si ganare
todo el mundo y perdiere su alma?
Marcos 8:36
En el
principio, Dios lo dispuso todo para crear lo que llamamos “mundo”, “entorno”, “medio ambiente”; adecuado para la vida de las criaturas
que lo habitarían. Pero en la creación del ser humano, al cual pone en el
Huerto del Edén, Dios lo hace responsable de sus propios actos al advertirle: del árbol de la ciencia del bien y del
mal no comerán. (v. 17).
La
comunicación de Adán y Eva con Dios era
integral, en un plano de colaboración
conjunta y compañerismo, hasta la aparición de la tentación, escenificada en el
diálogo de la serpiente con la mujer, y posteriormente entre ésta y su marido.
Así la primera trasgresión en vez de terminar con arrepentimiento, culminó en
justificaciones; Adán culpa a la mujer, ésta culpa a la serpiente, en un ciclo
del cual hoy se sentencia: “Las culpas nunca caen el suelo”.
La
justificación no es arrepentimiento, es desviación de la culpa. Adán
prácticamente hasta culpa a Dios: ..la mujer que me diste. El trágico
mal de esta historia, la más antigua de todas, fue el rompimiento de la
comunidad Dios-Ser humano-Entorno. Nos separamos de Dios y abusamos del
entorno, destruyéndolo. Al hacerlo, nos destruimos a nosotros mismos y
continuamos en rebeldía con Dios. Aunque nos gloriemos de nuestros logros ¿Qué
aprovechará el hombre si ganare el mundo y se pierde a sí mismo?
Oración: Señor,
permítenos no alejarnos más de ti, sino acercarnos para que conforme a tu
promesa, tú te acerques a nosotros. Amén.
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