Monday, February 13, 2017

Monday, February 13 THE OLDEST STORY GENESIS 3:1-7

Monday, February 13
THE OLDEST STORY
GENESIS  3:1-7

What good is it for one to gain the whole world,
yet forfeit their soul?

Mark 8:36  

In the beginning God decreed everything, and created what we call “the world,” the “environment,” the “ambiance” adequate for the life of the creatures who inhabited it. But in the creation of human beings, whom he placed in the garden of Eden, God made them responsible for their own acts, advising them: You shall not eat of the tree of the knowledge of good and evil. (verse 17).

Adam and Eve’s communication with God was comprehensive, on a plane of mutual collaboration and companionship, until temptation arose, as seen in the dialogue between the serpent and the woman, and later between her and her husband. Thus, the first transgression, instead of ending in repentance, ended with justifications. Adam blames the woman; she blames the serpent, in a cycle which today might be termed, “One blames everyone but oneself.”

     Justification isn’t repentance, it’s a deviation of blame. Adam practically blames God: “the woman that you gave to me…” The tragic evil of this story, the oldest one of all, was the break with the community of God/human beings/the natural environment. We separated from God and we abuse the environment, and by doing so destroy it; and we also destroy one other and continue rebelling against God, although we glorify our accomplishments. What good is it if man gains the world but he loses himself?

Prayer:  Lord, let us not be apart from you; rather, let us draw near to conform to your promise of your presence. Amen.

Translated by John Walter 


LA HISTORIA MÁS ANTIGUA
GENESIS  3:1-7

Porque ¿qué aprovechará al hombre si ganare
todo el mundo y perdiere su alma?
Marcos 8:36  

En el principio, Dios lo dispuso todo para crear lo que llamamos “mundo”, “entorno”, “medio ambiente”; adecuado para la vida de las criaturas que lo habitarían. Pero en la creación del ser humano, al cual pone en el Huerto del Edén, Dios lo hace responsable de sus propios actos al advertirle: del árbol de la ciencia del bien y del mal no comerán. (v. 17).
La comunicación de Adán y Eva con Dios  era integral, en  un plano de colaboración conjunta y compañerismo, hasta la aparición de la tentación, escenificada en el diálogo de la serpiente con la mujer, y posteriormente entre ésta y su marido. Así la primera trasgresión en vez de terminar con arrepentimiento, culminó en justificaciones; Adán culpa a la mujer, ésta culpa a la serpiente, en un ciclo del cual hoy se sentencia: “Las culpas nunca caen el suelo”.
La justificación no es arrepentimiento, es desviación de la culpa. Adán prácticamente hasta culpa a Dios: ..la mujer que me diste. El trágico mal de esta historia, la más antigua de todas, fue el rompimiento de la comunidad Dios-Ser humano-Entorno. Nos separamos de Dios y abusamos del entorno, destruyéndolo. Al hacerlo, nos destruimos a nosotros mismos y continuamos en rebeldía con Dios. Aunque nos gloriemos de nuestros logros ¿Qué aprovechará el hombre si ganare el mundo y se pierde a sí mismo?


Oración: Señor, permítenos no alejarnos más de ti, sino acercarnos para que conforme a tu promesa, tú te acerques a nosotros. Amén.


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