Thursday, June
25
EZRA OR RUTH?
EZRA 10: 1-5
Now while Ezra was
praying and making confession,
weeping and
prostrating himself before the house of God,
a very large
assembly, men, women and children,
gathered to him from Israel;
for the people wept bitterly. Ezra 10:1.
It’s very difficult for me to put myself in the shoes of those
Israelite men, who, having been persuaded by Ezra, banished their wives, sons,
and daughters under the precept of “obeying the will of God”. Of course it’s
not valid to judge the behavior of human beings; our being so far removed from
them by centuries of time, distance and culture. But clearly the dissolution of
family and homes is a traumatic situation, well beyond the concept of time and
borders. To castigate some for the sins of others, like the sacrificial goat
for the atonement of sins, has been attributed to the will of God, but without
doubt it has more than once been due to man’s will as well. The phrase “they
were bitterly crying” is certainly not applied only to the people’s sinful
conscience on finding themselves unworthy before God; it also reflects the
desperation of families separated by Ezra’s intolerance and religious
radicalism.
In a manner parallel to the writing of Ezra, a type of
literature opposing this exclusive position circulated, one stressing the story
of Ruth. The Israelite family of Noemi received shelter and prosperity in Moab,
a historical enemy of Israel. Ruth’s sentence “Your people will be my people,
and your God will be my God” speaks of an opening in the encounter between
cultures and religions. Ruth is received as simply another citizen in Bethlehem,
and there she welcomes Israel’s laws and forms a family.
Today, we too have at least these two ways of acting in response
to human relations: either as Ezra or Ruth.
Prayer: God of life, do not
permit us to fall before the temptation of exclusion. Amen.
Translation by
John Walter
¿Esdras o Ruth?
Esdras 10:1-5
Mientras Esdras estaba en el templo de Dios,
de rodillas y orando, llorando y confesando sus
pecados,
una gran multitud de israelitas se le unió;
eran hombres, mujeres y niños, que lloraban
amargamente.
Esdras 10:1
Me resulta muy difícil ponerme en la piel de aquellos
hombres israelitas que, persuadidos por Esdras, echaron fuera a sus esposas,
hijos e hijas, bajo el precepto de “cumplir la voluntad de Dios”. Por supuesto
que no es válido juzgar a distancia de siglos la conducta de los seres humanos
en otras latitudes y culturas pero, definitivamente, la ruptura de familias y
hogares es una situación traumática más allá de tiempos y fronteras. Culpar a
algunos por el pecado de todos, a manera de chivo expiatorio, ha sido atribuido
a la voluntad de Dios, pero seguramente más de una vez ha traducido ciertas
voluntades humanas. La frase “lloraban amargamente” con certeza no se aplica
sólo a la conciencia de pecado del pueblo al reconocerse indignos ante Dios;
también refleja la desesperación de familias separadas por la intolerancia y el
radicalismo religioso de Esdras.
De manera paralela a los escritos de Esdras circuló un tipo de literatura
que se oponía a esta posición excluyente, en la que se destaca la historia de
Ruth. La familia israelita de Noemí recibió abrigo y crecimiento en tierras de
Moab, un histórico enemigo de Israel. La frase de Ruth “tu pueblo será mi
pueblo y tu Dios será mi Dios” da cuenta de una apertura al encuentro entre
culturas y religiones. Ruth es recibida como una más en Belén, y allí se acoge
a las leyes de Israel y forma una familia.
Tenemos también nosotros hoy, al menos, estas dos maneras de responder a
las relaciones humanas, como Esdras o como Ruth.
Oración: Dios de vida, no nos dejes caer ante la tentación
de la exclusión. Amén.
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