Sunday, November 20
Christ the King Sunday
Christian Stewardship Sunday
CHRISTIAN
STEWARDSHIP
GENESIS 2: 4-15
The Lord God took
the man
and put him in the
Garden of Eden to work it and take care of it.
Genesis 2: 15
Today we celebrate the Day of Christian Stewardship. The biblical term
is translated in our language as “mayordomo,” from the Greek word “oikonomos,”
and describes the office of a person entrusted with another’s property. Traditionally
the churches have taught and preached that, in a general sense, Christian stewardship
implies the giving of our tithes and offerings to God. Nevertheless, to be
consistent with the biblical fundamental, this definition also extends to the
contribution of our time, gifts or talents.
The Bible teaches us that stewardship comprises two dialectically
related ideas: trustworthiness and responsibility. On one hand the steward can
be a servant (often a slave!) who enjoys the full trust of the owner because of
his strict trustworthiness. On the other hand, he has an exceptional level of
freedom because he’s capable of exercising a high degree of responsibility.
The church proclaims, in the 1977 Confession of Faith, that the
human vocation is that of being a “good economist,” (a good steward). The
“house” (oikos) that the human creature administers is the world, all
creation, and everyone is responsible for it before his fellow man and before
God.
The Lord invites us to be responsible for creation, to contribute to
resolve in the “oikos” the three great evils that afflict it: injustice,
war, and environmental deterioration.
Prayer: Thank you Lord for the
opportunity to be stewards in your great Work. Amen.
Translated by John Walter
Domingo de Cristo Rey
Domingo de la Mayordomía
Cristiana
LA MAYORDOMÍA
CRISTIANA
GÉNESIS 2:4-15
Dios el Señor
tomó al hombre y lo puso
en el jardín
del Edén para que lo cultivara y lo cuidara
Génesis 2:15
Hoy celebramos el Día de la Mayordomía
Cristiana. El término bíblico que se
traduce en nuestro idioma como “mayordomo”,
es la palabra griega ‘oikonomos’, y describe el oficio de una persona a
la cual se le confía las propiedades de otra. Tradicionalmente las iglesias han enseñado y predicado– en sentido general- que la mayordomía cristiana
implica el ofrecimiento a Dios de nuestros diezmos y ofrendas; sin embargo,
para ser consistentes con el fundamento bíblico, ésta abarca además la
contribución de nuestro tiempo y de nuestros dones o talentos. La Biblia nos enseña que la mayordomía comprende dos
ideas dialécticamente relacionados: confiabilidad y responsabilidad. Por un lado el mayordomo puede ser
un sirviente (¡muchas veces un esclavo!), que goza de la plena confianza del
dueño, por su estricta confiabilidad y, por el otro, tiene un rango
excepcional de libertad, porque es capaz de ejercer un alto sentido de responsabilidad.
“La
Iglesia proclama en la Confesión de Fe
de 1977 que la vocación humana es la de ser un “buen ecónomo” (o mayordomo). La
“casa” (‘oikos’) que administra la criatura humana es el mundo todo de la
Creación y cada quien es responsable de ello ante sus semejantes y ante
Dios”. El Señor nos invita a ser
responsables con la creación, para contribuir a resolver en el ‘oikos’,
los tres grandes males que le azotan, a saber: la injusticia, la guerra y el
deterioro ambiental.
Oración: Gracias
Señor, por la oportunidad de ser
mayordomos en tu gran Obra. Amen.
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